"Alesso e dintorni", dal puint di Braulins al puint di Avons

"Alesso e dintorni", dal puint di Braulins al puint di Avons

lunedì 5 marzo 2012

Letture valdelaghine. Quei partigiani russi, tra il Lago e l'Arzino

Silos e Daniel nell'estate del 1944
"Vie pe seconde vuere mondiâl, tant in Furlanie che in Cjargne, ta Resistence di chenti a jentrarin ancje unevore di rus, che , par solit scjampâts di preson, a sielzevin di metisi cu lis organizazions partigjanis , cjatantsi cussì a scombati cuintri dai todescs a miârs di chilometris da lôr tiere. Di chescj partigjans rus si sa pôc. Forsit l'esempli plui impuartant de lôr vore te Resistence, al è stât il dâsi dongje, dentri des formazions da "Garibaldi", di un bataion fat dibot dome di rus, vuidâts dal Comandant "Daniel", Danijl Avdveev, che al murì tun scombatiment tal 1944 e che al vignì po onorât cu la medaie di aur al valôr militâr".
Inizia così, sul XXIX numero  della rivista "Gnovis pagjinis furlanis", appena uscito,  un contributo di Pieri Stefanutti dedicato alla ricostruzione dell'attività di un battaglione partigiano costituito in gran parte da russi, lo "Stalin" e della figura del suo comandante, quel "Daniel" che è morto in combattimento nell'ottobre del 1944, e alla cui memoria è stata assegnata la medaglia d'oro al valor militare.  
L'articolo, intitolato appunto "Daniel e i rus che combaterin cui partigjans furlans" riassume le vicende della costituzione del Battaglione Stalin, del suo impiego nella zona della Valle del Lago di Cavazzo soprattutto in rilevanti attività di sabotaggio, degli spostamenti a seguito dell'offensiva nazifascista dell'ottobre 1944 dalla Valle del Lago alla Val d'Arzino (Daniel morì in combattimento proprio all'ingresso del paese di San Francesco, il 19 ottobre) e, quindi, della prosecuzione delle attività partigiane sulle montagne della Carnia (dalla Val Tramontina alla zona di Forni di Sotto)  fino alla Liberazione.
Il testo   si avvale della efficace traduzione in friulano effettuata da Remo Brunetti: ecco, per esempio, i passi che descrivono la morte in combattimento del Comandante Daniel: "Tal meis di otubar - sul scomençâ da pesande ofensive nazifasciste che a vares parât a tocs le organizazion partigjane e viertis lis puartis a la ocupazion cosache - il Batalion al vignì spostât te val dal Arzin. I partigjans dal "Stalin" a vignirin alore inschirâts a presidiâ chê part da val dal Arzin jenfre la jentrade da Val di Preon e lis alturis da Mont di Prât di Forgjarie. I partigjans a provàrin a resisti par svareadis zornadis ai atacs dai nazifassiscj. La sere dal 19 di utubar 1944 (des ricercjis fatis di resint nus mostrin che chescj fats a son sucedûts vie par cheste gnot, e no te gnot dal 11 di novembre come che si veve simpri contât..) Daniel al jessì a cjaval di San Francesc par viodi di ce bande che a podèvin passâ lis trupis dal nemî e cemût fermâlis. Al ere in vuaite par vie da muart di un partigjan polac dal "Stalin", copât tant che al ere di sentinèle te jentrade dal paîs. Al vignì però lumât e colpît di une svintule di mitrae. Colât di cjaval, si strissinà cun fadie fint a rivâ dongje di un tombin in bande da strade, dulà che al spirà. ".

Nessun commento:

Posta un commento

Ogni opinione espressa attraverso il commento agli articoli è unicamente quella del suo autore, che conseguentemente si assume ogni responsabilità civile, penale e amministrativa derivante dalla pubblicazione sul Blog "Alesso e Dintorni" del testo inviato.
OGNI COMMENTO, ANCHE NELLA CATEGORIA ANONIMO;, DEVE ESSERE FIRMATO IN CALCE, ALTRIMENTI NON SARà PUBBLICATO.
Grazie.