Per un profilo dell'autore carnico, ecco quanto pubblicato sull'ultimo numero di "Ladins dal Friûl":
Siro Angeli a cent agns de so nassince
Il poete di Cesclans al merte di no sei dismenteât
Cesclans di Cjavaç - Ai 27 di Setembar dal 1913, juste za fa cent agns, a Cesclans di Cjavaç al nasseve Siro Angeli. Laureât ae Normâl di Pisa, al è stât scritôr e poete tra i plui grancj de Cjargne dal secul passât. Al à al so atîf plusôrs lavôrs di teatri e oparis in viers par furlan (cjargnel) e par talian.
Critic di cine e di teatri par gjornâi e rivistis, al à colaborât ae redazion de “Enciclopedia dello spettacolo”. Dal 1953 al 1977 al è stât ae RAI come vice diretôr dal tierç program e condiretôr dai servizis di prose rasmetûts pe radio. Par furlan al à publicât lis racoltis di poesiis “L’aga dal Tajament” (Tumieç 1976, Udin 1986), “Barba Zef e jo” (Udin 1985) e “Penultimas” (Udin 1991). Al à senegjât undîs films, e tra chescj, par furlan, “Maria Zef” (1981) dulà che al à ancje interpretât une des parts principâls, juste apont chê di Barba Zef. Di lui Carli Sgorlon al à dite: “Angeli al è un scritôr dulà che il popul furlan al po pardabon spieglâsi e cjatâsi, parcè che al è un autôr che al condivît pardabon la cussience coletive dai furlans”. Mentri pal poete
tumiezin Ermis Dorigo al è stât: “ Un om di grant rigôr morâl, al pont di jessi scontrôs ancje di caratar, al veve une grande fiducie inte leterature come strument privilegjât di inricjiment spirituâl individuâl e di progrès etic e civîl di une comunitât”. Pai siei merts leteraris tal 1970 al à vût il Premi Pifanie di Tarcint.
Inte “Antologjie de Leterature Furlane” (B. Chiurlo - A. Ciceri) dal nestri poete di Cesclans si cjate scrit: Scuasit in cidin, il non di Siro Angeli al à scomençât a comparî in diviersis publicazions furlanis e ducj a pandin l’augûr che la sô no sedi une presince casuâl, par vie che cheste presince e à credenziâls di valôr intai siei viers e tal so teatri, scrits par talian, ma istès spieli fedêl di situazions e spirts travanâts di furlan. La sô trilogjie teatrâl, cjapade adun sot il titul “Gente di Carnia”, e reste une testemoneance impuartant che si la lei ore presint cun grande comozion, cundut che a sedin mudâts i timps e lis prospetivis.
Cun altri spirt al torne cumò il poete ae sô tiere, ae ricercje dal timp pierdût, scuasit a volê ricostruî lis radiis, a volêsi vuadagnâ la propie identitât a traviers la memorie. Ogni sô poesie e je come une lum impiade sot il ritrat dai siei di cjase, che no son plui: la mari, il pari, barba Agnul, i vons… E par vie che inte cjase de memorie no si po jentrâ cul cjapiel sul cjâf, chestis poesiis a son semplicis, semplicis par sielte (ma ricjis di gracie savint). A son travanadis da une maluserie dolint; a son fintremai dominadis di un ciert fatalisim, ma po il suspîr al cuiste l’aspiet insiliôs dal sintiment di colpe: il poete al à bandonât la sô tiere e al è come
se al ves tradît la mari; cumò la sô cjase e je il rein dai ragns e alte e cres la jerbe tal curtîl. Se al torne, si sint forest: nissun lu acuse, se no la vôs interiôr.
Al à disertât (la Cjargne, il paîs, la famee) e no ’nd è pâs par lui, se no tornant a scomençâ dal imprin: e velu tornâ a percori inte sô lenghe mari un pôcs dai motîfs che a jerin za jentrâts inte sô tematiche par talian. La sô anime si lave cussì inte aghe frescje de sô lenghe: ogni poesie e devente une particule di memorie che i vierç la comunion cui siei cjârs muarts e i torne a dâ la sô integrâl umanitât”.
“In me essi da vei / dividi se j podes / îr e doman da vuei, /
qual eisal l’intares? / Ancja l’anima a muda / como la
vita, a mûr / como la vita. Jo / no lu crout, ma sigûr /
di no veila venduda / no mi sint plui, cumò”.
Cemût che si à vût iniment denant trat Siro Angeli, che al à concentrât la maiôr part de sô produzion par furlan inte racolte “L’aga dal Tajament”, al è plui distant – ma no dal sigûr mancul sensibil – di Candoni e di Leo Zanier, des tematichis soci-politichis. Intai siei viers, par esempli, la emigrazion no cuiste il caratar de inrabiade proteste, ma ben invezit chei de intime riflession, come juste apont inte poesie “Gno pari”:
“...cui lu smôf plui s’al discôr / di lavôr via pal mont, là
che di dut / al sucêt, e al conta cemût ch’a è lada / ancia
a lui ch’al è capo muradôr”.
Simpri sul cont di Siro nus plâs ripuartâ ancje ce che al à vût scrit Zorç Faggin inte antologjie “La Poesia Friulana del Novecento” (W. Belardi – G. Faggin / Bonacci editôr 1987): “Il ‛tornâ al furlan’ intai agns ’70 nol à mancjât di dâ bogns risultâts poetics, almancul intai câs che al à obedît a une esigjence sintude, plui che a une mode dal moment.
Nol è dipendût dal sigûr de mode il recupar de fevelade native de bande di Siro Angeli. Poesiant inte fevelade dal borc dulà che al jere nassût, Siro Angeli al intint tornâ a recuperâ i leams cu la sô tiere, par tornâ a fâ propi in cualchi mût un mont e une int che a stan ae fonde de sô identitât spirituâl.
Come scuasit par ducj i cjargnei, la sô sinciretât si po definîle trasparint. Il detât poetic al è lambri e essenziâl:
Propri culì, stentât / a alâsci su di mûr / in
mûr framièc’ un grîs / di cret e un vert di prât / cun
malta e cun clap dûr / tal cûr da Cjargna, chest / como
ch’al è, plui puar / ancia, come ch’al era, / chi al sarès il
paîs / ch’j varès scièlt par me / se ’a mi vès il Signôr /
scièlgi lassât il puest / dulà nasci”.
Siro Angeli al è muart ai 22 di Avost dal 1991.
(von zercläre)
(Ladins dal Friûl, setembar 2013)
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